Friday, November 22, 2013

Dag 1: Wat is online privacy en waarom is het belangrijk voor mij?

Dag 1: Wat is online privacy en waarom is het belangrijk voor mij?

Vandaag aan de slag gegaan met Online Privacy. Mijn eerste MOOC.

Ik vind online privacy erg belangrijk. Nog steeds komt bij mij regelmatig de gedachte op om mijn Facebook account af te sluiten. Maar op feestjes word je er natuurlijk steeds weer aan herinnerd en het maakt de gesprekken daar een stuk interessanter. Je hoeft niet eerst weer bij te praten. Ook het contact met mensen die verder weg wonen, kun je zo goed onderhouden.

Tegelijkertijd wil je ook wel eens wat kunnen afschermen. Gewoon iets voor jezelf houden. Niet alles is voor iedereen en niet ieder element van iemands leven hoef ik mee te maken.

Ik probeer niet te vaak iets te plaatsen. 2x per week is voldoende. Ik vind het niet nodig om iedere dag iets te plaatsen. Het irriteert me als anderen dat wel doen. Steeds weer hetzelfde er op zetten is ook vervelend.

Op zich vind ik het niet erg als onbekenden iets van mij te weten komen. Zolang ik daar zelf maar de controle over kan houden en begrijp hoe ik mezelf online kan presenteren. Facebook wijzigt zo vaak dat het moeilijk bij te houden is. Ook vind ik het lastig om precies de consequenties van een instelling/functie te overzien.

Verder vind ik het ook belangrijk dat je dicht bij jezelf kunt blijven. Het gaat om mijn profiel. Ik ben geen voorstander van foto's taggen door anderen op mijn profiel. Die weiger ik doorgaans. Ook dient het realistisch te blijven: niet alleen de happy faces op Facebook.

Natuurlijk besef ik dat iedere keer dat ik bij de AH iets koop, dat dat opgeslagen wordt in een database. Natuurlijk weet ik ook dat wanneer ik met mijn OV-chipkaart reis, je kunt zien waar ik naar toe ga. Natuurlijk weet ik dat er als ik mij aanmeld voor een digitale nieuwsbrief, ik ergens een online account aanmaak, ik iets online bestel dat ergens geregisteerd wordt.

Wat ik eng vind is wat overheden en andere instantie kunnen doen, zonder dat ik daar wat van merk en zonder dat ik daar invloed op uit kan oefenen. En vooral dat ik daar geen NEE tegen kan zeggen.




1 comment:

  1. Ja Big Brother is watching you? Maar wat denk je van Little Brother?

    ReplyDelete