Wednesday, February 20, 2013

Ding 9 Wat is de waarde hiervan?

Social media
Wat is de waarde hiervan voor Xplora? Een leuke vraag en een wat lastiger antwoord. Ook al ben ik lid van de Facebook werkgroep, heb ik hier onlangs een hele interessante cursus voor gevolgd en ben ik voorstander voor het gebruik van zaken als Facebook, Linkedin, library thing en blogs. Ik blijf toch ook een beetje sceptisch hierover.

Facebook
Onze Facebook-pagina krijgt wekelijks steeds wat meer volgers en ook het aandeel studenten hierin groeit. We proberen met de pagina vooral de leuke kant van Xplora te belichten. Het hoeft niet allemaal volgens het welbekende imago te gaan: "in een bibliotheek is het stil en saai". Natuurlijk hebben we ook wel eens items die iets "educatiever" zijn. Onze Facebook pagina is dus niet alleen een zender van voor ons relevante informatie die wij verzenden. Facebook zien wij ook als een manier om op een andere en vooral lossere manier met onze doelgroepen te communiceren. Veel minder 1-richting verkeer dan andere communicatiemiddelen zoals de Xplora website, de blogs van AGZ en APO, blackboard. We vragen om reacties. We willen de interactie op zoeken. Dit zal in de toekomst nog meer tot uiting komen als het contentplan dat we nu aan het ontwikkelen zijn, uitgevoerd gaat worden. Sceptisch ben ik met name als het op privacy gerelateerde zaken aan komt. Zo'n nieuwe functie als Facebook Grapgh Search. Eerst maar eens zien. Sceptisch ben ik ook over non-informatie gaan verzenden. Dat wat verzonden wordt via ons Facebook pagina, daar kiezen wij bewust voor. Dat dient een doel.

Social Media Strategie
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van versnippering. Het punt dat Chawwah geeft, daar sta ik wel achter. We moeten een duidelijke social media strategie krijgen binnen Xplora. Maar welke middelen zetten we daarvoor dan in? We zouden een handvol kanalen moeten kiezen en daar mee verder gaan. Niet te veel kanalen, duidelijk onderscheidende kanalen, en vooral ontdubbelen. Waarom al die specifieke Facebook pagina's, waarom allerlei afzonderlijke weblogs? Allemaal dubbel werk met soortgelijke inhoud.

Door op cursus te gaan hebben wij als Facebook-werkgroep al wat tools in handen gekregen. We willen daar in de toekomst dus ook wat meer handen en voeten aan gaan geven. In ieder geval gaan we binnenkort met een aantal "koppen" uit het LIC bij elkaar zitten om eens te praten over een social media strategie voor Xplora/LIC.

Met andere woorden:




No comments:

Post a Comment